3* mediamadammen in 4×7 en Knack

Inge, Liesbet en ik; drie “mediamadammen” (*),  toch even voor deze week. Drie jonge vrouwen met elk een persoonlijke drive en verhaal op zoek naar een eigen vormentaal. Samen op zoek naar de kracht van kwetsbaarheid, omgaan met grote emoties door het ontwikkelen van een universele taal over leven en dood. Drie moeders maar ook dochters en zussen die willen troosten en verbinden.

Inge Snijders maakte de docu “Als de dood” voor 4*7 van canvas. Je kan het bekijken op dinsdag 2 mei om 22u10.  Je kan het ook achteraf online bekijken.
Inge contacteerde me vorig jaar in juni om mee te werken aan een documentaire over mensen die geconfronteerd worden met de dood. Onze eerste ontmoeting werd verscheidene keren uitgesteld omdat de nieuwe NET diagnose roet in het eten strooide. Ons eerste verkennend gesprek was speciaal. Ik voelde direct dat dit goed zat. Geen inbreuk op de privacy van ons gezin, maar wel een eerlijke zoektocht naar de grote emoties en een universele taal. Het format beloofde iets speciaals te worden. In het najaar volgden er twee uitgebreide opnamesessies van zeer intieme en mooie gesprekken op de “bank” bij ons thuis. De tijd stond figuurlijk en ook letterlijk (achtergrondgeluid op de tape) stil. Daarna poseerden de 3 getuigen: Veerle, Peter en ikzelf een ganse dag in een studio. Inge bracht alles samen tot een uniek stukje beelden van slechts 7 minuten.

Via de patiëntenvereniging kwam ik onlangs in contact met freelance- journaliste Liesbet De Vuyst. Ze was vanuit een persoonlijke interesse op zoek naar mensen die wilden getuigen over de impact van prognoses bij ongeneeslijke ziektes. Mijn speciaal verhaal van foutieve diagnose en prognose maakte me ook een speciale getuige. Na een fijn verkennend telefoongesprek, volgde een warm interview bij ons thuis, terug op diezelfde bank als bij Inge. Het gesprek duurde langer dan verwacht en bracht ons beide een vorm van (h)erkenning. De weken erna volgde nog over en weer gemail om de juiste toon te zetten en de laatste puntjes op de i te zetten van het stuk tekst. De redactie van Knack zag dat het goed zat . Ze stuurde nog lieve fotograaf  Thomas voor een gepast portret op de “bank” in de tuin en het huis. Je kan het resultaat lezen in het nummer van woensdag 3 mei.

Toeval dat alles samenkomt deze week ? Ik ben net zoals jullie heel benieuwd naar het resultaat en vooral naar de impact ervan. Mijn getuigenissen zijn vooral een weergave van mijn emoties van een bepaalde tijdsperiode, najaar 2015 – winter 2017. Gevoelens en emoties zijn wat ze zijn, zonder oordelen…  Je kan er alleen maar mee leren omgaan en hopen dat erover getuigen herkenning en troost biedt bij anderen. Mijn verhaal brengen heeft mij alleszins deugd gedaan en vormt zo misschien wel het einde van een lastig hoofdstuk.

(*) en één mediaman, fotograaf Thomas leerde me dat fotografen vaak vergeten worden in het geheel. Hierbij een kleine poging om dit recht te zetten.

14 gedachten over “3* mediamadammen in 4×7 en Knack

  1. A.

    Dag Elke,
    ik heb het artikel op Knack gelezen en heel veel herkend. Het grote verschil was dat men nog in percentages (van genezing) kon spreken, niet in maanden of jaren, maar even goed zat men er eerst meermaals naast qua diagnose (erger dan gedacht), daarna qua resultaat van de behandeling (beter dan verwacht). Ook was er sprake van uitzonderlijk en nog wel op verschillende vlakken. Na bijna 10 jaar weet ik nog altijd niet hoe ermee om te gaan. Ik vind je een straffe madam en wens je heel veel goeie moed!

    Liked by 1 persoon

  2. Barbara

    Ik zag de documentaire en vond ze bijzonder mooi en sober en tegelijk aangrijpend gebracht. Format is idd origineel!
    En dan het knack-interview… heel indringend. Mooie foto’s van jou ook.
    Yes, Elke for mediamadam!!

    Liked by 1 persoon

  3. Marino di Febbo

    De reportage was zo mooi !! Ben enorm geraakt door die 7 minuutjes. Het Knack-interview was een perfecte aanvulling van het filmpje, het sluit zo mooi bij elkaar aan. Knap gedaan “Elke Resource” 🙂 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Veerle Arren

    Dank u Knack!
    Om net met dit nummer me warm te willen maken voor een abonnement. Van onverwachte herkenning van je foto op de eerste pagina tot aangrijpende verbazing bij het lezen van het kort onderschrift en dan zo een krachtige​ mama in een ondenkbare situatie.
    Ik heb je verhaal gelezen en ben stevig onder de indruk. Ik wens je alle nodige kanonnen en daarna een hele bos bloemen in de loop te steken, samen met je vier mannen!
    Veel groetjes,
    Veerle, die je bureau inpalmde in ‘de villa’

    Liked by 1 persoon

  5. Lieve

    Als een donderslag bij heldere hemel
    Wat een herkenning!
    Nooit heb ik het zo helder verwoord gezien
    9 jaar geleden… gemetastaseerd borstca
    Misschien nog 6 maanden… misschien 12…
    Een wonder? Een mirakel?
    Ongeloof, blinde wanhoop… erger dan de K
    Jaren van therapie waren nodig opdat de angst ging liggen
    Inderdaad: doodgaan , daar kan je je éénmaal op voorbereiden,
    Maar dit wil ik nooit nog eens doormaken
    Hoe dat ( ooit) zal verlopen…..
    Dank voor jouw beschreven ervaring… ik ben dus niet de enige die hiermee worstelt

    Liked by 1 persoon

  6. Pingback: Kapotte weegschaal | vanuitdebuik

  7. tekstbrouwers

    Hey Elke, door een bijna-reiservaring naar Afrika jouw artikel in Knack gelezen (ja, sorry, nu pas, klein beetje leesachterstand) en daardoor naar je blog geklikt. Formidabele blog: ontroerend, eerlijk, grappig en er boenk op. Vanaf nu volg ik ‘m. Veel sterkte, buikgevoel en plezier voor jou en je K-team! En tot aan de koffiemachine, die – zeg dat maar aan je zonen – ook limonade of fruitsap tapt als je dat echt wil. 🙂

    Like

Geef een reactie

